Educarea ţinutei corecte

Coloana vertebrală este un stilp osos format din 33-34 vertebre: 7 cervicale, 5 lombare, 12 dorsale, 5 sacrale si 4-5 coccigiene. Curburile normale dau coloanei o mare elasticitate permitindu-i sa se comporte in cadere ca un resort. Chiar atunci cind una din curburi este accentuata (cifoza sau lordoza) coloana isi recapata echilibrul exagerind curbura din regiunea invecinata.

Clasificarea deviatiilor coloanei vertebrale:

  1. Scolioza
  2. Cifoza
  3. Lordoza

Scolioza – este deviatia coloanei vertebrale in plan frontal, cu rotiri ale corpurilor vertebrale de partea convexa, rotiri care antreneaza si coastele, determinind o ghibozitate de partea convexa. Aceasta pozitie a coloanei vertebrale produce asimetrii ale umerilor si omoplatilor. Este vorba de o atitudine scoliotica, cind curburile se pot redresa usor, sau scolioza adevarata cind s-au produs modificari osoase. Scoliozele pot fi:

  • cu o singura curbura – scolioza in forma literei C;
  • cu doua sau trei curburi – scolioza in forma literei S.

Cele mai grave sunt scoliozele idiopatice sau esentiale, cu o cauza necunoscuta, aparute inainte de virsta pubertatii. O alta grupa a scoliozelor sunt cele statice, prin deformari ale bazinului sau inegalitatii membrelor inferioare. Scoliozele patologice sunt determinate de afectiuni ca: rahitismul, traumatismele corpului vertebral, poliomielita si reumatismul.

Scolioza se constata prin examinarea clinica din pozitie stind, dezbracat. Se marcheaza apofizele spinoase ale vertebrelor cu creionul dermatografic. Se examineaza echilibrul bazinului si aspectul picioarelor. Examinarea cu firul cu plumb, ne arata directia in care s-a produs curbura: stinga, dreapta sau alternativa. Radiografia completeaza si precizeaza rezultatul examinarii.

Cifoza – deviatie a coloanei vertebrale in plan sagital, prin exagerarea curburilor normale. Cifoza poate fi :

  • atitudine cifotica, care se poate corecta voluntar prin contractia musculaturii;
  • fixa (rigida), care nu se mai poate corecta prin redresare voluntara sau mobilizare pasiva.

Slabiciunea generala sau pozitiile gresite in banca, miopia, pot favoriza atitudinea cifotica.

Lordoza – o deviatie a coloanei vertebrale cu convexitate anterioara, prin exagerarea curburilor normale ale coloanei vertebrale. Mai ales datorita cresterii tonusului muschiului psoas si slabirii tonusului muschilor abdominali bazinul cade mai mult inainte, exagerind curbura lombara. O cauza favorizanta la femei este purtarea incaltamintei cu toc inalt, care duce la inclinarea bazinului inainte si a trunchiului inapoi, determinind lordozarea. Lordoza este prezenta si in luxatia congenitala de sold bilaterala si in spondilolisteza. Lordoza poate fi cauza deviatiilor algice lombare si sacrale, albuminuriei prin afectarea functiei rinichilor, precum si a oboselii in timpul mersului si stationarii.

Tratament

  1. Mobilizarea coloanei vertebrale si reducerea ghibozitatii prin exercitii si masaj. In gimnastica corectoare se mobilizeaza mai intii coloana prin miscari pasive, apoi se tonifica prin miscari active. Doar gimnastica nu poate opri evolutia unei scolioze.
  2. Tratament ortopedic. Se foloseste in scolioza cu o curbura de 30-50º. Dupa o pregatire generala prin exercitii de mobilizare si intindere se trece la purtarea corsetului.
  3. Tratament chirurgical. In scolioza cu unghi mai mare de 50º sau in nereusita tratamentului ortopedic se impune tratament chirurgical prin artrodeza vertebrala.

Debutul precoce al traramentului si profilaxiei opresc sau preintimpina progresarea procesului. Parintii trebuie sa atraga atentia la pozitia corecta a copilului inca din perioada de sugar. De aceea, din momentul nasterii copilului o mare insemnatate o are regimul locomotor:

  • mama nu trebuie sa duca nou-nascutul pe una si aceeasi mina;
  • patul copiilor de diferite virste trebuie sa fie plat;
  • pozitia in timpul somnului trebuie sa fie culcat pe spate sau pe burta;
  • in timpul somnului sub capul copilului nu tebuie pusa perna inalta;
  • cind copilul incepe sa mearga parintii nu trebuie sa tina copilul la plimbare de una si aceeasi mina;
  • la scoala si acasa trebuie atrasa atentia la pozitia care o ia copilul in banca sau la masa si de dezvatat de pozitiile vicioase, daca le are.

Pozitionarea corecta a corpului:

  • Talpile se apasa pe podea.
  • Genunchii trebuie indoiti sub un unghi drept.
  • Inaltimea scaunului trebuie sa corespunda lungimii gambei copilului. Latimea scaunului depinde de latimea feselor copilului.
  • Punctul de sprijin trebuie sa fie pe ambele fese.
  • Spinarea se sprijina de speteaza scunului. Intre banca sau masa trebuie sa fie o distanta de 1,5 – 2cm.
  • Inaltimea mesei tebuie sa fie in asa fel ca atunci cind lasam umarul liber, relaxat, cotul sa stea liber pe masa.
  • Umerii trebuie sa fie simetrici, capul putin inainte, distanta de la ochi pina la masa sa fie de 30-35 cm.
  • Banca trebuie sa fie inclinata sub un unghi de 15 grade.
  • Latimea bancii trebuie sa fie nu mai putin de 45 cm.
  • O importanta mare o are distanta de la masa la scaun. Scaunul tebuie sa fie cu speteaza, situat sub masa de lucru sau banca.
  • Pozitia cotului pe masa de scris trebuie sa fie sub un unghi de 30 grade.

Educarea tinutei corecte se infaptuieste prin procedeele:

  • Folosirea oglinzii: Copilul tebuie sa se dezbrace pina la chilotei si sa stea in fata oglinzii in pozitia sa obisnuita, la inceput din fata apoi din profil. Este necesar sa ii explicam si sa-i aratam cum trebuie sa corecteze defectele de tinuta. Parintii trebuie sa cunoasca defectele de tinuta a copilului sau.
  • Folosirea suprafetei vrticale plate: Stind cu spatele la perete, usa, atinginduse cu calciiele, fesele, omoplatii, ceafa. Umerii trebue indreptati, burta supta, micsorind lordoza lombara si tinind corect capul. Apoi facind citeva genuflexiuni de-a lungul peretelui copilul se va departa de perete si iarasi va lua pozitia corecta.
  • Folosirea unui sistem secundar de semnalizare

La lectiile de educatie fizica copiilor li se dau permanent comenzi si indicatii de mentinere a tinutei corecte (in timpul mersului, pozitiei drepti si in timpul indeplinirii exercitiilor). Hainele adecvate ne ajuta sa ne protejam corpul de frig, insa, numeroase tinere dornice sa fie la moda se inbraca total neadecvat in toiul iernii. Ele sunt supuse riscului de a suferi afectiuni ale coloanei vertebrale precum lombalgiile (dureri de spate) si nevralgiile afrigore. Cind va intoarceti acasa dupa ce a-ti tremurat prin statiile de autobuz e bine sa va incalziti progresiv. Puneti-va niste haine lejere si placute, din materiale naturale si dupa ce va incalziti, faceti o baie fierbinte si relaxanta cu uleiuri esentiale, care va favoriza circulatia singelui pentru a ajunge mai usor spre extremitatile corpului. Cind este frig nu ne gindim la acceea ca trebuie sa bem apa. Totusi, setea si nevoia de hidratare sunt frecvente si iarna. Si nu uitati ca o bautura calda (ceai, ciocolata calda) este intotdeauna binevenita intr-o zi friguroasa.

« »

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Prieteni

© 2007-2016 Tony Hawks Centru.