Scopul activităţii terapeutului ocupational:
Fiecare copil este deosebit, iar rolul nostru poate fi rezumat la următoarele:
Ce înseamnă a crea un mediu adaptiv pentru o dezvoltare mai eficientă a copilului?
Este bine ştiut, că copilul, absoarbe în mod natural şi progresiv, tot ceia ce îl înconjoară. Astfel, copilul asimilează, analizează, explorează mediul, obiecte, jucării. Copilul trăieşte experienţe, care trezesc impresii, senzaţii, pe care le va clasifica în percepţii. Experienţele sunt fundamentul maturizării sale psihice. Rolul nostru este să menţinem dorinţa copilului de a explora şi învăţa.
Iată câteva procedee practice din arsenalul terapiei ocupaționale.
Pentru a stimula simţurile, iată cîteva activităţi simple:
Strategii:
Pentru copiii mici pentru a stimula pipăitul şi experienţele tactile: Să atingă materiale cu diverse texturi (să le deosebească, să le asocieze, să le aşeze în perechi): pernuţe, cărţi tactile, pietricele, nisip, spumă de ras, materiale din natură: fasole, mazăre, nuci, castane e.t.c. Să se deplaseze pe o cărăruşă senzorială, să meargă cu picioarele goale pe diferite suprafeţe: iarbă, nisip, apă.
În cazul copiilor, care sar ore întregi pe tamburină, suprafețe înalte, lovesc, trîntesc jucăriile cu exces, rod pixuri, mînecele hainelor, o strategie oportună ar fi să le oferim aport proprioceptiv. Le oferim ocazia să transporte greutăţi, suprafețe ce vibrează și altele.
Copiii hiposensibil vestibular nu se tem să cadă, se caracterizează prin aceia, că sunt în continuă mișcare, se pot învîrti ore întregi fără a ameți, întotdeauna sar, aleargă, sunt în căutare de senzații tari, îi plac mișcările rapide și bruște. Propunem copilului să se aşeze pe o minge, perna care vibrează, dozăm și structurăm activitățile. Acești copii învață mai ușor în mișcare, într-un ritm mai intens.
IMPORTANT!!! Sistemele tactil, proprioceptiv și vestibular sunt sisteme strîns legate unul de celălat, sunt de bază, sunt precum rădăcinile copacului care hrănesc tulpina și ramura, sunt fundamentul întregii dezvoltări ulterioare. Dacă nu este dezvoltată baza începem de la ea, deoarece resursele copilului fără această bază vor fi lente și limitate.
Pentru a propune una din strategiile sus numite, este important de luat în considerație potențialul real al copilului, punctele forte, prioritățile importante, crearea unui mediu adaptiv conform necesităților sale. Toate acestea, implementate în comun cu părinții, îi va schimba calitatea vieții și a participării active în viața de zi cu zi.
Autor:
Alla Marinova – psihopedagog cu competenţe
în terapia ocupaţională şi integrare senzorială,
formator în comunicare prin muzică
Kinetoterapie
Terapie ocupațională și muzicoterapie
Terapia de integrare sensorială
Logopedie
Psihopedagogie
Psihologie
Asistență socială
Hidrokinetoterapie și lecții de înot
Programul de reabilitare al fiecărui copil are obiective diferite, iar echipa noastră de specialiști are menirea să adapteze individual programul pentru a atinge potențialul deplin. Terapiile sunt oferite de către specialiști din următoarele domenii:
Echipa noastră de specialiști în kinetoterapie oferă terapii prin mișcare și încurajează mobilitate la bebeluși, copii și adolescenți care au dizabilități fizice și intelectuale. Se lucrează individual cu copilul și familia, se monitorizează și tratează tulburările de mișcare, problemele musculare și durerea, folosind echipamente de mobilitate, poziționare și ortezare terapeutică.
Ergoterapeutul Centrului Tony Hawks, instruit prin intermediul mai multor module de training, oferă suport de autoîngrijire, de joc, de participare în activități preșcolare și școlare pentru copiii cu dificultăți senzoriale sau de mișcare.
Prin terapie și strategii, noi ajutăm copiii să participe cu tot potențialul lor, folosind metode plăcute și adaptate nevoilor lor speciale și utilizând echipamente și tehnologii de suport (mai multe despre joc vezi la Biblioteca).
Ergoterapeutul în colaborare cu muzicologul practică terapia prin muzică. Muzicoterapia facilitează comunicarea, exprimă sentimentele adânci, calmează și alină neliniștea.
Terapia de integrare senzorială practicată în cadrul Tony Hawks Centru are loc într-un cabinet special dotat (metoda poartă numele Snozelen) cu echipamente de stimulare și integrare a tuturor simțurilor umane, care oferă relaxare și reduc anxietatea, durerea fizică și cea emoțională.
Metoda sporește potențialul copilului cu dereglări de dezvoltare și îi oferă oportunitatea de a se concentra asupra propriei sale voințe.
Psihologul Tony Hawks Centru oferă consiliere pentru copii și adulți aflați în stări afective și indispoziții temporare.
Serviciile psihologice ajută la dezvoltarea mentală, emoțională, socială și comportamentală.
De asemenea, psihologul identifică în mod confidențial factorii principali de stres și sugerează strategii de compensare și grupuri de suport pentru a obține susținere morală și spirituală.
Specialiștii Tony Hawks Centru oferă servicii de evaluare și integrare educațională a copiilor cu nevoi speciale și, totodată, oferă suport acestor copiii în pregătirea pentru grădiniță și școală.
Specialistul logoped acordă servicii copiilor cu probleme de comunicare: pronunție, înțelegere a vorbirii și suport în comunicarea nonverbală.
De asemenea, specialistul vine în ajutor copiilor cu probleme de alimentare: suptul, deglutiția și masticația.
Asistenții sociali ai Tony Hawks Centru sunt primii specialiști care vin în contact cu familiile. Ei oferă servicii de suport parental pentru a facilita obținerea celor mai bune rezultate și relații necesare pentru a trece peste momentele dificile în situații de criză.
Problemele sunt discutate în mod confidențial de specialiști calificați. Ei oferă suport și recomandări persoanelor cu nevoi speciale, ajută la conexiunea cu cei mai buni experți și oferă consiliere referitor la beneficii guvernamentale și alte resurse comunitare.
Piscina Tony Hawks Centru este prima piscină din țară construită cu scopul de a practica kinetoterapia în apă caldă (33-34 grade Celsius). Susținuți în mod individual de către kinetoterapeuții Centrului, copiii cu nevoi speciale au posibilitatea să dobândească noi abilități motorii, să-și micșoreze asimetriile musculare, să-și dezvolte o ținută corectă și să-și mărească rezistența la efort.
Aici pot fi practicate primele lecții de înot.